Zacznę od pewnej historii, która być może się wydarzyła, a może nie. Będzie o filmie zatytułowanym „In Darkness” (W ciemnościach). To co zwykle porusza na ekranie to miłość, a czasem przy sporej dozie rudego egotyzmu, pizzy i piwa spokojnie mogą to być telewizyjne wiadomości na żywo. Podobnie jak stało się w latach 1992–1995 gdy NATO przeprowadzało operacje lotnicze nad Bośnią i Hercegowiną, ulice opustoszały, a w pizzeriach rozdzwoniły się telefony.
Jak zwykle rozpoczęło się od muzyki. Wspominałem koncert Bregović’a w Chicago, wspominałem dźwięki i piękne twarze muzyków. Od tego koncertu minęło trochę dni. W tym czasie obejrzałem film wart uwagi, bo trzymający w napięciu do ostatniej minuty… In Darkness – nie mający wiele wspólnego z filmem Agnieszki Holland o tym samym tytule…
Niewidoma pianistka Sofia (Natalie Dormer) mimowolnie podsłuchuje pewne zamieszanie w apartamencie nad nią, które ostatecznie prowadzi do śmierci jej sąsiadki Veronique (Emily Ratajkowski). Staje się to początkiem podróży, która wyciąga Sofię z głębi jej wspomnień i wyrzuca bezbronną na brzeg rzeczywistości gdzie spotyka ojca martwej sąsiadki Milosa Radica. Milos okazuje się serbskim biznesmenem oskarżonym o prawdopodobne bycie zbrodniarzem wojennym. W ten sposób Sofia zostaje wepchnięta w niebezpieczny świat korupcji, działań policji, morderców na zamówienie i rosyjskiej mafii. W tym miejscu jasne się staje, że świat ten ma powiązania z jej przeszłością. Sofia stawiając krok za krokiem, z białą laską, podąża ścieżką zemsty, która ma ją doprowadzić do prawdy do tej pory dobrze skrywanej w mroku przeszłości.
Rolę Veronique powierzono Emily, która urodziła się 7 czerwca 1991 roku w Westminster w Londynie. Jej mama Kathleen Anne Balgley to pisarka irlandzka z polsko-żydowskimi korzeniami. Kathleen z doktoratem zdobytym na Uniwersytecie Kalifornijskim San Diego UCSD, wykładała język angielski na UCLA, a także literaturę amerykańską w Polsce. Jej tato to nikt inny jak John David Ratajkowski malarz i nauczyciel sztuki polskiego pochodzenia. Poznali się w tym samym czasie gdy oboje wykładali w San Diego. W momencie narodzin córki, Emily miała 39 lat, a on był 45-letnim mężczyzną, oboje byli niezamężni. Emily Ratajkowski (filmowa Veronique) mając lat 14 podpisała kontrakt z agencją modelek Ford Models, w tym samym czasie ukończyła szkołę średnią. Jako dorosła dziewczyna swoje dziedzictwo kulturowe nazywa po prostu – polsko-izraelskim.
Film „In Darkness” obejrzałem z dużym zainteresowaniem. To bardzo interesująca próba rozliczenia tego co za nami, tego co pozostaje w naszej krwi i nigdy nie zmienia swojej przynależności kulturowej. To z czym się rodzimy i jak nas wychowano z mijającymi latami nie traci na wartości. Jesteśmy tacy sami jak nasi rodzice i nasi sąsiedzi. Tylko od nas zależy jak daleko zechcemy posunąć się by wypełnić, płynącą w żyłach, na wiele sposobów rozumianą rodzinno-narodową przynależność kulturową.
Jeśli brakuje wam dostępu do Netflix’a, a wciąż zaciskacie zęby by obejrzeć film i samemu doświadczyć tych wszystkich zwrotów akcji, poczuć smak dobrego kina, już dziś zapraszam do obejrzenia wyjątkowego teledysku z udziałem naszej Emily Ratajkowskiej i jestem przekonany, że spodoba się on wielu zwolennikom PiS’u niezależnie od ich poglądów na sprawy konfliktu w Bośni i Hercegowinie bo polskość odnaleźć można wszędzie! Wystarczy się nieco rozejrzeć!
Emily uczestniczyła w protestach w Waszyngtonie przeciwko nominacji Bretta Kavanaugha do Sądu Najwyższego, tam została aresztowana. Wkrótce potem można ją było zobaczyć na okładce jednego z poczytnych magazynów z podpisem: Jeśli nie traktujesz kobiety poważnie, ponieważ widziałeś ją bez ubrania, to jest to twoim problemem…
A ja za to lubię Natalie Dormer. Grała w horrorze o lesie samobójców w Japonii ^^
Hej Sylwio!
Z Twoim zainteresowaniem horrorami nie dziwię Ci się, że wybrałaś Natalie Dormer. Pamiętam takż jej niezwykłą rolę, seksualnie silnej i odważnej kobiety w serii Game of Thrones oraz rolę z filmu The Hunger Games: Mockingjay. Ona sama przyznaje, że lubi takie bohaterki chociaż w życiu prywatnym woli być nieco wycofana.
Emily Ratajkowski potrzebna mi była w tekście do zwrócenia uwagi na problem rasizmu i seksizmu polskiego. A czy łatwo jest zagrać młodą, atrakcyjną, a do tego martwą kobietę? To już inna historia 🙂 Pozdrawiam Cię noworocznie i dziękuję za odwiedziny!